Alla inlägg under april 2013

Av Åsa - 25 april 2013 21:06

Visst är det väl så att vi kan alla fundera och grubbla på vad vi har vad vi vill vad vi tycker osv....... Att grubbla är jobbigt så varför gör man det då? Livet i sig är väl rätt enkelt att leva eller så är de kompliserat...Jag studerar nu mer eller mindre psykologi och beteende vetenskap och de är sååååå otroligt fachinerande att ta del  av att se hur alla människor är och hur man kan studera ett beteende och se mönster .... roligt och intressant.




Nu går vi mot ljusare stunder de känns faktiskt skönt....på jobbet är de väl så där..... har aldrig varit med om att bli behandlad på detta sätt men jag överlever väl..... tror aldrig att jag hittar ett ställe som jag till 100% kan trivas på som pedagog faktiskt...... även om jag ÄLSKAR mitt yrke och ser de som en ära att få vara med alla barnen....




Mot min sjukdom kämpar jag på jag krigar hela tiden men ingen tycks ha empati  mot en medmänniska och de känns tragiskt faktiskt.men men de är JAG mot JAG och de viktigaste JAG HAR MIN FAMILJ....


 



Av Åsa - 3 april 2013 19:21

Sitter och läser insändare efter insändare från kamper av olika slag.....att man vill ha högre lön och ändrade arbets förhållanden mm.....jag är en av dem som gärna tar de också..... Men visst är de väl ändå skillnad på lönesättningar när de gäller våra utbildningar?Men att arbetsförhållanden måste ändras är helt klart både inom VÅRDEN och OMSORGEN, Det vore dumt att ta lån för att vidareutbilda sig osv..... Som barnskötare-förskollärare. Som Läkare-sjuksköterska som undersköterska-vårdbiträde....som barnmorska- skötare osv.......allt tjat om detta får mig att fundera som säkert många andra också gör när debatter dyker upp. Vi alla får ju tycka på vårt egna sätt de finns inget som är fel....vem har rätten att säga att det är fel att tycka och känna?Läste en läkares insändare från en person som skrivit om sin frus förlossning och alla som verkligen hjälpte till och gjorde de tuffaste jobbet för att få ut hans dotter till livet...... Men att han tyckte att läkaren bara var skit som kom in och "checkade" barnets tillstånd åh sedan drog vidare på sin "räkmacka"Så banalt tänkt anser jag...visst är de många i denna fantastiska stund som gör ett otroligt arbete och alla har sin plats för sin kompetens hoppas jag. När jag förlorade min son i magen straxt innan förlossningen i v.40 så kommer jag ihåg att jag tyckte att en viss "överläkare" där var så BRUTAL hon kom in mitt i förlossningen när de va som jobbigast(om de nu fanns något som var mer jobbigare än att föda fram sitt döda barn) så körde hon upp sina händer i mitt underliv,jag skrek för gudarna och till svars fick jag "ligg ner" va still med bäckenet ! Inte ett enda ord till sa hon sedan knäckte hon till min sons axel kasta upp honom på min mage och gick ut där ifrån.Jag HATADE henne men med året som gick började jag omvärdera mina känslor för henne. Hon har ju sin position där och de gjorde att jag fick en total vändning när min andra son skulle födas året efter med ett kejsarsnitt. Jag visste inte vem de va som skulle förlösa mig för de läkaren jag ville ha med var på semester. In på operationen kommer denna man haftiga kvinna och ler,hon tar mig på axeln åh säger "vi" har setts förr de här kommer gå bra.Funderade på herregud de va ju samma överläkare som fick ut mitt döda barn,hon ska hjälpa oss även denna gång.Tårarna trillade för att hon kände igen oss och att hon visste vad vi hade i bagaget ....TACK till er alla underbara överläkare-läkare som gör ett sådant fantastiskt jobb jag är glad att ni finns........I detta inlägg som jag läste om skrev en läkare följande svar och jag kan inte mer än att hålla med henne m de.Fin historia!Tack och lov kunde denna barnläkare se att ditt barn var friskt och hade det inte varit så hade även denna barnläkare förhoppningsvis sett det och sen tagit itu med det. Jag kan inte för allt i världen förstå hur människor kan tycka det är någon form av orättvisa lönemässigt mellan läkare och sjuksyrror. Någon tidigare som har kommenterat surrar om jämställdhet och gör bort sig. Ceasar ska slänga sig i väggen sägs det!?!?!!Vi får se i framtiden när du kommer till sjukhuset med ett sjukt barn, då vill jag du ska gå till barnmorskor eller sjuksystrar och se hur deras kompetens är. Varför har vi ens läkare Tina? Dom tar semlan medan andra gör det hårda jobbet! Du verkar dåligt insatt!Det verkar finnas efterblivna människor som inte förstår att det är olika yrken och således olika, arbetsuppgifter, olika ansvar och givetvis olika lön. Önskar vissa kunde förstå skillnaden på ansvar som läkare och syrra. Utbildningen till sjuksyster är både kort och relativt slapp medan läkarutbildningen är otroligt lång och med många års vidareutbildning inom yrket via at samt st tjänst.Enligt mig är läkarna värda sina pengar om inte mycket mer. Sverige är ett av dem länderna där läkarna inte tjänar extremt mycket i jämförelse med andra yrken.Helvetesjobb för smulor? Det är ett bra jobb att vara barnmorska, vad som är ett helvete vet jag inte och smulor tycker jag absolut inte dom tjänar!Nu kan vi bara hoppas Julius Ceasar läser att hon/han ska slänga sig i väggen och nästa gång du kommer in till akuten så kan du slänga dig i väggen! Så kan Julius Ceasar återgå till att rädda liv, ansvara för hela avdelningar, ta beslut som får vilken människa som helst att gråta osv.Så hoppas vi det finns någon barnmorskorna kan sy igen hålet du har i ditt hjärta! suck

Kanske inte i alla ordval men i de stora hela så JA
Ovido - Quiz & Flashcards